media image

Wim Coopmans

Adviseur/consultant

Wim Coopmans | Adviseur/consultant bij COPE

  • 40+ jaar ervaring als coördinator toezicht- en handhavingsbeleid (diverse overheden, operationeel, beleidsmatig en managementniveau)
  • 9 jaar ervaring bij de Rijkspolitie
  • Afgestudeerd milieutechnoloog en jurist/bestuurskundige (HBDO)
  • Gespecialiseerd in het ontwikkelen van handhavingsbeleid
  • Gespecialiseerd in complexe/bestuursgevoelige handhaving
  • Gediplomeerd trainer/docent (handhaving, prioritering, ondermijning)

Sessies

11:20 - 12:10

1.4 BOA:  Een onmisbare schakel in de keten bij de aanpak van Ondermijning?!

VOLGEBOEKT!

Een veelvoorkomend dilemma voor BOA's bij het aanpakken van ondermijning is het balanceren tussen handhaving en veiligheid:
Enerzijds is het hun taak om misstanden te signaleren en te rapporteren, zoals illegale handel of criminele netwerken die de wijk ondermijnen. Anderzijds kunnen deze situaties gevaarlijk zijn, vooral als criminele organisaties betrokken zijn.

- Optie 1: Direct Ingrijpen: Dit kan leiden tot onmiddellijke beëindiging  van criminele activiteiten, maar verhoogt het risico op confrontaties en geweld tegen de BOA.
- Optie 2: Situatie observeren en melden: Dit kan veiliger zijn voor de BOA, maar het kan betekenen dat de criminele activiteiten voortduren zonder directe interventie.

De afweging tussen het beschermen van de openbare orde en de veiligheid van de BOA's zelf maakt dit een complex en uitdagend dilemma in hun werk. In deze interactieve workshop bespreken we dit dilemma aan “de Leertafel” aan de hand van de volgende stellingen:

- Als BOA grijp ik meteen in als ik duidelijke signalen van ondermijning zie tijdens mijn werk
- Melden van signalen van ondermijning heeft geen zin. Er wordt toch niets mee gedaan
- Ik zie mezelf als BOA als waardevolle partner bij de aanpak van ondermijning  

Ellen ter Horst en Wim Coopmans | Trainers en Adviseurs, COPE BV


14:10 - 15:00

2.4 Wat betekent de Omgevingswet voor de praktijk van  BOA’s?

BOA's kunnen de Omgevingswet op verschillende manieren toepassen, aangezien deze wet veel aspecten van de fysieke leefomgeving reguleert.
Zo kunnen BOA’s toezicht houden op het gebruik van de openbare ruimte of als toezichthouder/boa controles uitvoeren en mogelijk op grond van de Omgevingswet optreden tegen overtredingen. De mogelijke interventies zijn veranderd, zowel qua regelgeving als mogelijkheden en beperkingen.
Na een korte toelichting wordt aan een zogenaamde “Leertafel” gezamenlijk antwoord gezocht op enkele relevante praktijkvragen.

Ellen ter Horst en Wim Coopmans | Trainers en Adviseurs, COPE BV